Belépés



Honlap:


SOFTPEX KFT

Tanácsok es?ben történ? vezetéshez

 
tips-rain-driving

Ezekkel a tanácsokkal Ön és az utasai nagyobb biztonságban lesznek nedves utakon.

1. Rendszeresen ellen?rizzük a gumiabroncsokat.

Miel?tt útra kel, mindig ellen?rizze az abroncsokat. Ügyeljünk a következ? rutin karbantartási eljárás végrehajtására:

Gondoskodjunk a gumiabroncsok megfelel? abroncsnyomásáról. A gumiabroncsok megfelel? nyomását a járm? gyártója határozza meg, és annak értéke a járm? ajtajának élén, az ajtóoszlopon, a keszty?tartó ajtaján vagy az üzemanyagtartály ajtaján kerül feltüntetésre. Ezen kívül a felhasználói kézikönyvben is meg van adva. A gumiabroncs oldalán feltüntetett szám nem az adott gumiabroncsra vonatkozó ajánlott guminyomás, hanem az adott gumiabroncs maximális nyomása. A gumiabroncs nyomását legalább havonta egyszer ellen?rizzük kell.

Ellen?rizzük a gumiabroncsok futófelületének profilmélységét. A futófelület megfelel? profilmélységének biztosításával megakadályozható a járm? csúszása és az aquaplaning.

2. Lassítsunk.

Es?s id?ben az es? az úton lev? piszokkal és olajjal összekeveredve olyan csúszós felületet képez, ahol nagyon könnyen el?fordulhat kifarolás. A kifarolás, megcsúszás elkerülésének legjobb módja az, ha lelassítunk. Kisebb sebesség esetén a gumiabroncs futófelületének nagyobb része képes érintkezni az útfelülettel, így jobb tapadás érhet? el.

3. Ismerje meg, hogyan korrigálhat a járm? megcsúszásakor.

A legkörültekint?bb vezet? is megcsúszhat a járm?vel. Ha az autó elkezd csúszni, vigyázzon arra, hogy ne taposson a fékre. Ne pumpálja a féket, ha rendelkezik blokkolásgátló rendszerrel (ABS). Ehelyett fejtsen ki határozott, állandó nyomást a pedálra, és kormányozza az autót a csúszás irányába.

4. Tartsunk megfelel? követési távolságot.

A nedves id?ben való vezetés során az összes fontosabb kezel?szervet – azaz a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is – óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és vészhelyzetekre. Amikor es?ben indulunk útnak, cip?nk talpa nedves, és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor beindítása el?tt a gépkocsi gumisz?nyegében vagy padlókárpitjában töröljük meg a cip?nk talpát. Minden autósnak rendszeresen ellen?riznie kell, hogy a fényszórók, a hátsó lámpák, a féklámpák és az irányjelz?k megfelel? módon m?ködnek-e. Nedves utakon hozzávet?legesen háromszor annyi ideig tart a fékezés, mint a száraz utakon. Mivel a fékezéshez nagyobb távolságra van szükség, így fontos, hogy ne menjünk túl közel az el?ttünk haladóhoz. Két személygépkocsi hosszúságánál valamivel nagyobb követési távolságot tartsunk a saját autónk és az el?ttünk haladó járm? között.

5. Az el?ttünk haladó járm? nyomában (nyomvonalában) menjünk.

Kerüljük a fék használatát. Amikor csak lehetséges, úgy lassítsunk, hogy a lábunkat levesszük a gázpedálról. A fényszórót még enyhe es?ben is be kell kapcsolni. Nem csak azért, hogy lássuk az utat, de azért is, hogy a többi autós lásson minket. Ha a gépkocsi rendelkezik nappali jelz?fényekkel, akkor azokat is be kell kapcsolni, hogy a mögöttünk haladó járm?vek jobban lássanak bennünket.

6. Készüljünk fel az útra.

A nedves id?ben való vezetés során az összes fontosabb kezel?szervet – azaz a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is – óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és vészhelyzetekre. Amikor es?ben indulunk útnak, cip?nk talpa nedves, és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor beindítása el?tt a gépkocsi gumisz?nyegében vagy padlókárpitjában töröljük meg a cip?nk talpát. Minden autósnak rendszeresen ellen?riznie kell, hogy a fényszórók, a hátsó lámpák, a féklámpák és az irányjelz?k megfelel? módon m?ködnek-e.

7. Tanuljuk meg, hogyan kerülhet? el, illetve kezelhet? az aquaplaning.

Az aquaplaning (vízen csúszás) akkor fordul el?, amikor a gumiabroncsok el?tti víz gyorsabban „halmozódik fel", mint ahogy a gépkocsi súlya ki tudja nyomni azt az nyomvonalból. A víznyomás hatására a gépkocsi megemelkedik és a gumiabroncsok, illetve az út közötti vékony vízrétegen csúszik. Ebben a helyzetben el?fordulhat, hogy a gépkocsi teljesen elveszíti kontaktusát az útfelülettel, aminek következtében fennáll a kifarolás vagy kisodródás veszélye az adott sávból vagy akár az úttestr?l is. Az aquaplaning jelenség elkerülése érdekében, biztosítani kell a gumiabroncsok megfelel? abroncsnyomását, továbbá jó futófelületeket kell fenntartani a gumiabroncsokon és szükség esetén ki kell cserélni azokat, nedves útszakasz esetén le kell lassítani, és tartózkodni kell a pocsolyáktól. Meg kell próbálni az el?ttünk haladó gépkocsik nyomvonalában menni. Ha az aquaplaning jelenséggel találjuk szemben magunkat, akkor ne fékezzünk és ne változtassunk irányt hirtelen. Ennek következtében ugyanis kifarolás, kicsúszás történhet. Óvatosan engedjük fel a lábunkat a gázpedálról egészen addig, amíg a gépkocsi le nem lassul és ismét érezni nem lehet az útfelületet. Ha fékezésre van szükség, akkor azt finoman, kis pumpáló mozdulatokkal végezzük. Ha a gépkocsi rendelkezik ABS-sel, akkor normál módon kell fékezni; a gépkocsi számítógépe a szükséges pillanatban utánozza a pumpáló m?veletet.

8. Ha az es? nagyon s?r?n kezd esni, akkor meg kell állni!

A túl s?r? es? túlterhelheti az ablaktörl? lapátokat, melynek következtében egy szinte összefügg? vízfüggöny alakul ki a szélvéd?n. Amikor a látási viszonyok annyira korlátozottá válnak, hogy nem látható biztonságos távolságban az út széle vagy a másik járm?, akkor álljunk félre és várjuk meg, amíg csendesedik az es?. A legjobb megoldás az, ha egy pihen?helyen vagy más védett területen állunk meg. Ha az útpadka az egyedüli lehet?ség, akkor a lehet? legjobban le kell húzódni, és meg kell várni, amíg a vihar továbbhalad. A többi gépkocsivezet? figyelmeztetésére kapcsoljuk be a fényszórókat és a vészvillogót.

9. Az es? eleredése után nagyon csúszóssá válik az út.

Az es?k eleredésekor minden esetben nagyon nehézzé válik a közlekedés, mivel a száraz úttesten található sár és olaj elegyedik a vízzel és egy még csúszósabb réteget alkot. Az es? kezdetét követ? els? fél órában a gépkocsivezet?k valószín?leg az irányíthatóság csökkenését tapasztalják és ebben az id?szakban különösen óvatosan kell vezetniük.

10. Ködös id?ben csökken a láthatóság.

Más járm?vek el?zésekor különlegesen óvatosan kell eljárni.

11. Állóvízen történ? áthaladást követ?en szárítsuk ki a fékeket.

Ha olyan állóvízen hajtunk keresztül, amely kell?en mély ahhoz, hogy a fékpofák is nedvesek legyenek, akkor a kiszárításukhoz finoman fékezzünk.

12. Kimerült állapotban ne vezessünk.

Legalább két óránként vagy száz mérföldenként meg kell állni pihenni.

 

 

Ha kisüt a nap!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

http://safety-hungary.hu/hu

kreszteszt

 

Baksai Autósiskola - Balatonalmádi, Lehel utca 27. Telefon: 88/430-107, 30/916-3286, 30/500-7695